Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan Kurikulum Bahasa MelayuFalsafah Pendidikan Kebangsaan 1988
“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan ke arahmemperkembangkan lagi
potensi individu secara menyeluruh danbersepadu untuk mewujudkan insan yang
harmonis dan seimbang darisegi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dankepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan
rakyatMalaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia,bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diriserta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuranmasyarakat dan negara.”
Perkembangan potensi individu
Potensi merupakan bakat dan keupayaan yang
dianugerahkan Tuhan kepadaseseorang individu. Potensi meliputi aspek-aspek
intelek, rohani, emosi dan jasmaniyang perlu dicungkil, dikembang dan
ditingkatkan ke tahap yang cemerlang melaluipendidikan
berkualiti.Unsur intelek meliputi ciri-ciri seperti berupaya membaca,
menulis dan mengira.Berusaha meningkatkan
ilmu pengetahuan. Berkemampuan untuk mengembangkandaya pemikiran agar dapat menaakul, mencerakin,
menghurai, merumus danmengemukakan usul-usul yang terbaik secara kritis
dan kreatif. Berupayamenggunakan ilmu yang diperoleh serta membantu orang lain
mendapat manfaatdaripadanya.Kurikulum
Bahasa Melayu lebih menekankan terhadap perkembangan kemahiranberfikir secara
kreatif dan kritis. Sebagai contoh memperkembang daya imaginasi,kreativiti,
pemikiran kritis melalui kemahiran-kemahiran bahasa. Selain itu,
KurikulumBahasa Melayu membentuk individu yang mampu menghasilkan pelbagai
jenispenulisan kreatif dan berunsur ilmiah.
Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan
Apabila ke sekolah,
kanak-kanak akan memperoleh ilmu pengetahuan, kemahiran dandipupuk
nilai-nilai murni. Selain itu, bakat dan potensi terus dikembangkan. Proses iniberterusan sepanjang tempoh persekolahan pelajar
berkenaan dan sepanjang hayat.Dengan kata lain, pendidikan seumur hidup
akan terus dititikberatkan sebagaimanayang
dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Kurikulum Bahasa Melayu
sekolah rendah merangkumi kemahiran bahasa, iaituKemahiran Mendengar dan
Bertutur, Kemahiran Membaca, dan Kemahiran Menulis.Penumpuan pada kemahiran-kemahiran ini membolehkan murid menggunakan
bahasaMelayu secara berkesan dalam kehidupan harian dan sebagai bahasa ilmu
untukpembelajaran seumur hidup.
Rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan
terhadap keharmonian dankemakmuran
masyarakat dan negara.
Rakyat yang dimaksudkan akan menonjolkan ciri-ciri
seperti sentiasa berusahamengekalkan
kestabilan negara melalui perpaduan kaum serta amalan nilai-nilai murniseperti bekerjasama, tolong-menolong, berbelas
kasihan, bertimbang rasa, hormat-menghormati
dan bertoleransi.
Berusaha ke arah peningkatan
kehidupan berkualitimelalui penggunaan sains dan teknologi yang
canggih. Menghayati prinsip-prinsipRukun Negara, mematuhi undang-undang dan
mempertahankan perlembagaan.Mempunyai semangat patriotik dan cintakan negara
yang kuat. Rakyat yang relaberbakti dan
berkorban untuk agama, bangsa dan negara.Bahasa Melayu berperanan sebagai
bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan rakyatdi Malaysia. Pendidikan
Bahasa Melayu berhasrat membina rasa bangga terhadapbahasa yang mencerminkan
akal budi dan pemikiran rakyat. Rakyat juga berperanansebagai generasi yang
mempunyai semangat cinta akan tanah air bersama semuabangsa di Malaysia dalam satu wawasan. Pendidikan Bahasa Melayu
berpotensi untukdimartabatkan dan diperluas ke peringkat antarabangsa menerusi
teknologi maklumatdan komunikasi. Ini bertujuan untuk membentuk Bahasa Melayu
sebagai bahasa ilmuyang mantap dan bertaraf antarabangsa.
http://www.scribd.com/doc/25420781/Falsafah-Pendidikan-Kebangsaan-Dan-Kurikulum-Bahasa-Melayu
http://www.scribd.com/doc/25420781/Falsafah-Pendidikan-Kebangsaan-Dan-Kurikulum-Bahasa-Melayu
No comments:
Post a Comment